Pilih Islam Sebagai Agama, Keluarga Korea Muslim Seronok Tinggal di Malaysia

Tidak dapat dinafikan, bertuahnya lahir di Malaysia yang masih aman dan bebas untuk mengamalkan kepercayaan dan agama masing-masing tanpa ada diskriminasi.
Justeru, kerana itulah Malaysia menjadi antara lokasi tumpuan bangsa dari negara luar untuk datang berhijrah dan bermastautin. Sehinggakan ada daripada kalangan mereka, sudah mula jatuh cinta dengan budaya dan adat kita di sini.

Setahun lebih duduk Malaysia

Seperti kisah seorang lelaki dari Korea ini, yang mahu dikenali sebagai Sung-Joon Jeon atau nama Islamnya, Ahmad, yang sudah hampir setahun lebih tinggal di Malaysia.

9 tahun bergelar Islam

Mula memeluk Islam sembilan tahun yang lalu ketika belajar di Ireland, Ahmad memberitahu dia mula minat mahu mendalami Islam selepas melihat gaya hidup rakan-rakan Muslimnya.
Jelas Ahmad, mendalami Islam membuatkan hatinya tersentuh kerana, ia adalah agama yang indah dan merangkumi kesemua aspek dalam kehidupan manusia.

Berkeluarga di Malaysia

Ahmad yang sudah berkahwin dan memiliki dua orang cahaya mata, nampaknya sudah mula membiasakan diri mereka dengan budaya, bahasa dan adat yang dipraktikan oleh Muslim di Malaysia.


Seronok Malaysia ramai Muslim

Berkongsi pengalaman berpuasa di Malaysia, Ahmad berkata ia berlainan sangat dengan negara lain, kerana dia menyifatkan sambutan di sini agak meriah memandangkan majoriti di Malaysia adalah beragama Islam.
“Antara perkara yang paling seronok adalah saya dikelilingi dengan orang yang berpuasa, memberikan saya satu perasaan yang sangat menyenangkan…”

Malah, seronoknya tinggal di Malaysia mengubat rasa rindunya terhadap negara asal. Diharapkan, Ahmad dan keluarga boleh terus merasai keharmonian di negara kita.